I dag skrev Långvinds kapell musikhistoria, med en konsert till och med den stora järntriangeln utanför kapellet. Den fungerar som kapellets kyrkklocka och fick i konserten en än mer central roll.
Konserten var ett uruppförande av modern musik, skriven av Söderhamnssonen Johan Jutterström, med Andreas Hiroui Larsson på virveltrumma och Sofia Jernberg röst; båda trakterade det gamla järnbrukets unika järntriangel med metallhammare respektive träklubba, som i vanliga fall används för att ringa in gudstjänst i det lilla brukskapellet på Hälsingekusten.
Konserten var uppdelad i tre stycken: det första med virveltrumma och röst i vapenhuset, därefter med järntriangeln som instrument och sedan virveltrumma och röst igen i vapenhuset; det andra i kapellet med fiolspel av Anna Lindal; det tredje med Tomas Hulenvik i Långvinds herrgård.
– Kan vi flytta oss ut till första konserten, sa Johan Jutterström inför publiken i kyrkan och bjöd in till konsert i ett regnigt, grått och kallt Långvind.
Många tyckte nog att kyrksalen med värmande kamin var att föredra. Men folk klämde ihop sig i de två före detta skolsalarna, som ligger mellan vapenhuset och kyrkosalen. Det gjorde att nästan alla kunde se både Andreas Hiroui Larsson med virveltrumma, Sofia Jernberg och järntriangeln – utan att bli blöta.
Konsertdelen med virveltrumma och röst var ljudsvag, vilket var en utmaning både för musiker och publik.
”En plats aktiveras av människor, inte tvärtom”, sade Sofia Jernberg med sin kraft- och klangfulla röst, innan den första konserten flyttade ut till järntriangeln.
Vid järntriangeln var kontrasterna större mellan ljud, som de två musikerna lockade fram ur järntriangeln.
Tredje delen av konsertens första stycke hade åter vapenhuset som lokal. Nu stod de flesta människor utanför och tittade in i vapenhuset, med följden att det var omöjligt för många att höra Andreas Hiroui Larssons försiktiga hantering av virveltrumman.
Trots väder, vind och bristande marknadsföring kom cirka 30 personer till konserten.
Efter första och andra stycket var det, som sig bör på en konsert, pausservering i Kolhuset. Den var också kvällens andra premiär: för Kungsgården Långvind som caterleverantör av champagne, vin, öl och tilltugg; på bilden serverar Agneta Bengtson champagne till Johan Jutterström med sällskap.
I andra pausen fick Långvind.com en pratstund med både kompositören, Johan Jutterström, och hans far, jazzmusikern Thomas Jutterström.
Hur känns det?
– Bra! Det har gått som planerat, säger en både nöjd och lättad Johan Jutterström.
Vad tycker du om Johans konsert?
– Intressant, spännande, är det kärnfulla svaret från Thomas Jutterström.
Han berömmer också konsertens andra del, som han kommer ifrån:
– Det var fint med violinen i kapellet.
text och foto:
Jörgen Bengtson