Elvis Presley besökte aldrig Långvind, men Elvis i Glada Hudik-teatern har vedbacken eller gräsmattorna i Långvindsbruk som hemmascen. I morgon börjar tv-dokumentären, som sätter Långvind, Hudiksvall och framför allt Glada Hudik-teatern på kartan.
Under ett och ett halvt år har Sveriges Television (SVT), via produktionsbyrån Titan, följt Glada Hudik-teatern på scenen i Hudiksvall, Stockholm och New York, men också på ”scenen” för den ordinarie omsorgsverksamheten i Långvindsbruk och Hudiksvall. En tredjedel av kommunens vuxna utvecklingsstörda – ett trettiotal personer – är med i Glada Hudik-teatern. En stor del av dessa har sin dagverksamhet i Långvindsbruk, där de klyver ved, klipper gräsmattor, röjer sly och gör annat som får den gamla bruksorten att leva upp.
Resultatet av SVT:s arbete är en tv-serie i fyra timslånga delar, ”Elvis i Glada Hudik”. Dokumentären går i SVT 1 med start tisdagen den 21 september klockan 21.
– Under fyra avsnitt får vi bland annat följa Toralf, Theresia, Maja, Mats och Bosse, fem begåvningar med stora drömmar. Häng på den hisnande resan från lilla Hudiksvall till enorma New York, skriver Glada Hudik-teatern på sin webbplats.
Tv-dokumentären skildrar arbetet och resan med musikalen ”Elvis”, som hade premiär hösten 2005 i Hudiksvall och sedan har tagit Stockholm och i år även New York med storm. I dokumentären berättar de utvecklingsstörda skådespelarna om sina drömmar, om hur de har blivit illa bemötta och om hur teatern har förändrat deras liv.
Hela 130 000 personer har sett musikalen Elvis. Men det stannar inte med finalen i New York. I februari nästa år ger sig Glada Hudik-teatern ut på en Sverigeturné, som tar ensemblen till Visby, Gävle, Västerås, Leksand, Härnösand, Linköping, Uppsala, Umeå, Göteborg, Örebro och Stockholm.
Förra veckan fick en utvald publik på 1 200 personer i Hudiksvall se första avsnittet i tv-serien. Det blev en succéföreställning med hamburgare och mingel efteråt.
Avgörande för Glada Hudik-teaterns framgång har dels varit verksamhetsledaren Pär Johanssons drivkraft att utveckla en liten amatörteatergrupp med utvecklingsstörda till en professionell ensemble med utvecklingsstörda och normalstörda, dels Hudiksvalls kommuns stöd till verksamheten.
– Utan Hudiksvall hade vi inte klarat det här. Teatern har fått så mycket hjälp av stan och blivit uppbackade på olika sätt. Vi har klarat saker vi inte trodde var möjliga, säger Pär Johansson.
Jörgen Bengtson